zondag 27 december 2015

De Havik



                                                 was op bezoek bij mijn eigen hut  !



Havik met houtduif


Het is alweer enkele maanden geleden dat deze geweldige roofvogel voor mijn hut aan de Aarleseweg in Laarbeek verscheen. De havik was al enkele keren gesignaleerd door zoon Ralf van Franneke de eigenaresse van het erf waarop mijn hut zich bevind. (
http://kiekis.blogspot.nl/2014/03/mijn-fotohut-is-verhuisd.html ) Wat zou ik die graag zelf bij mijn hut zien en kunnen fotograferen.



Plaatselijke witte pauw

Weken heb ik met mijn ogen in de berm gereden, niet voor een buizerd op een paaltje maar speurend naar duiven die iets te houterig gereageerd hadden op een naderende auto. De eerste twee slachtoffers waren voor de poes die lusten ze ook, daarna enkele soepduiven van een inmiddels overleden lokale duivenmelker gekregen maar ook die verdwenen zonder foto, bedankt Peer !





Havik achter die witte pauw


Net toen ik op een middag dacht dat wordt niks ik stop ermee is er paniek voor de hut, alle vogeltjes vluchten weg.
Je denkt waar zit die sperwer want ook die komt om de zoveel tijd langs om mee te eten maar het was niet de sperwer maar de havik die loerend naar het laatste gevonden verkeersslachtoffer zat te kijken.





En wat je dan hoopt gebeurde, hij landt op de duif maar als de havik zijn vleugels om de duif slaat wordt het wit voor mijn ogen niet van de adrenaline maar door een pauw die tussen de hut en de havik is verschenen. Deze leven namelijk ook met zijn zessen in dit buurtschap en pikken ook geregeld een graantje mee. Niks mis mee ook al had ik hem nu wel spreekwoordelijk kunnen schieten.



Havik door de witte pauw


Havik bijna vrij


Maar een beetje natuurfotograaf wacht zijn kansen rustig af. Het leek uren te duren maar binnen enkele minuten kwam de houtduif vrij met gelukkig de havik er nog boven op.










Havik in nep sneeuw



















                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        Enkele bewijs plaatjes had ik inmiddels toch maar gemaakt je weet immers nooit wanneer het weer vertrekt. Bij thuiskomst en het bekijken van de beelden leken ze wel gemaakt in hartje winter met volop sneeuw wat er ook wel leuk uitziet !




Het plukken

De veren vliegen als vlokken in het rond, wat gaat dat machtig beest tekeer en om dan een scherpe foto te maken valt niet mee.
Gelukkig neemt hij enkele malen een tel de tijd om waakzaam rond te kijken naar eventuele kapers. een buizerd wil een geplukt duifje nog wel eens inpikken.









Waakzaam met haviksogen






Na enkele minuten vol spanning kwam niet de buizerd maar de kat de zaak verstoren waarop de havik vertrok met de geplukte houtduif en ik ging met een zowat vol kaartje bewogen beelden maar gelukkig ook nog enkel scherpe naar huis. Zo wat was dit super !


Gr Michel



23 opmerkingen:

  1. Oh wat een verhaal zeg, met die witte pauw! Maar hij geeft foto 6 wel iets heel bijzonders, het is idd net of de havik in de sneeuw zit.
    Je openingsfoto is een beauty!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie opnames. Vroeger serveerden men pauw met kerstmis...misschien een idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. O wat zal jij die pauw vervloekt hebben. Maar je aanvoer van kadavers heeft wel succes gehad. Wat een buitenkans. Prachtige foto's vooral de eerste en ook de laatste, met mooie achtergronden.
    Dankzij de pauw toch nog een beetje sneeuwsuggestie.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oeps, wat een spannend verhaal!!
    Ik had laatst een Havik in Overijssel vlak voor mijn snufferd, die vertrok voor ik scherp kon stellen...maar ik snap hoe onwijs gaaf dit is!!
    Jammer dat de witte pauw e.e.a. verstierde. Vooral laatste 2 foto's en de eerste zijn toch een mooie oogst!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Droomplaten! Ik zou zo'n hut ook wel willen! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me voorstellen hoe je je voelde Michel toen die pauw zo voor je beeld wandelde, maar je hebt er een aantal mooie opnames aan overgehouden waarvan ik als purist de laatste de mooiste vind.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een verhaal. Uiteindelijk heeft het je toch een paar opmerkelijke beelden opgeleverd. De suggestie van sneeuw doet mij verlangen naar een periode met sneeuw. Jij hebt in ieder geval al een paar bijzondere beelden gescoord.
    Prettige jaarwisseling, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ohhh die Pauw, loopt ie precies op het moment supreme door he beeld.
    De havik in nep sneeuw vind ik toch een leuke oplossing :-)
    En gelukkig had je toch ook nog even vrij zicht op de havik met prooi
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...